Elina werd meegesleurd. Optillen deden ze niet, kostte hen teveel kracht voor zo’n onderkruipsel. Normaal zou ze lopen, maar door haar been lukte dat niet. Ze probeerde te hinkelen en een poging deed om het minste pijn te hebben. De mannen gingen te snel, ze kon het niet bijhouden. Ze hadden haar nog steeds stevig vast, het gevolg was dat ze werd gesleept over de grond. Elina kon niet voorkomen dat beide benen nu werden beschadigd. Het brandde enorm, er zouden wel grote schaafplekken op haar benen zitten. Het begon teveel pijn te doen. Ze wilde net vragen of de mannen iets zachter konden lopen, toen ze bij een paard-en-wagen aan kwamen.
De paarden stopten toen ze bij een tempel aankwamen. Helaas moesten ze nog naar de ingang lopen. Elina bereidde zich al voor op weer een pijnlijke sleeptocht, maar dit keer liepen de priesters een stuk langzamer. Zo kon ze ook de trappen op komen. ‘He juffie, schiet eens op.’ Alsof ze haar best niet deed om snel mee te gaan, ze wilde niet weten wat de gevolgen waren als ze het niet deed. ‘Het gaat niet echt sneller hè?’ Elina voelde zich geïrriteerd, een boosheid kwam in haar op, maar ze zweeg.
Ze kwamen bij een man met een hoofdtooi. Elina moest blijven staan, één priester bleef bij haar. De hand van die man leek haar arm wel fijn te knijpen. Tranen sprongen in haar ogen, maar ze negeerde het en duwde ze weer terug. Elina en de man werden gewenkt. Ze moesten een priester volgen, die hoofdtooi bleef staan. De man die hun had gewenkt bekeek Elina van top tot teen. Akelig zoals hij dat deed. Ze kwam bij twee vrouwen. Er waren hier dus ook vrouwen! Meteen kwamen er gedachtes bij haar op. Waren zij hier omdat ze dat wilden, of omdat ze het verplicht waren. Wat hadden ze allemaal wel niet meegemaakt voordat ze hier terecht kwamen? De vrouwen zorgden ervoor dat ze een bad kreeg, en dat ze een jurk aan kreeg. Ze deden zelfs haar haar.
‘Waarom doen jullie dit?’ ‘Wij stellen hier de vragen, niet jij. Wie denk je wel dat je bent, je bent niet meer dan een onderkruipsel, een stuk vuil.’ Elina keek naar de andere vrouw, ze zag dat zij haar gezicht omdraaide. Ze keek naar het gezicht toen ze weer terug draaide. Het leek alsof ze begreep wat Elina nu voelde. Elina besloot om niet op te geven.
‘Wat moet ik hier doen? Hoe komen jullie hier?’ De hand van de vrouw kwam hard tegen haar gezicht aan. Ze had Elina geslagen. Ze wist zeker dat haar wang nu rood was. ‘Waar was dat goed voor?’ Een tweede keer dat ze werd geslagen.
‘Je bent niet erg slim hè, wij stellen hier de vragen, niet jij.’ Nu besloot ze om maar gewoon af te wachten.
De jurk die ze aan had gekregen, ze voelde zich er niet prettig in. Haar hele rug was bloot, de stof was dun, bijna doorzichtig zelfs. De vrouwen brachten haar naar een aparte zaal in een apart gebouw. Toen Elina binnen stond, werd ze geroepen. Ze moest naar voren gaan. Eigenlijk wilde ze niet, dus ze bleef staan. De twee vrouwen duwden haar naar voren. De vrouw die haar had geslagen, liep naar de man die daar zat. Die vrouw fluisterde wat in zijn oor, Elina kon niet verstaan wat ze zei. Beide vrouwen verlieten de kamer en deden de deur achter zich dicht. Nu waren ze hier alleen. De man stond op en liep naar Elina toe. Eerst bekeek hij haar aandachtig. Daarna ging hij rondjes om haar heen lopen. Hij bleef even stil staan. Elina voelde hoe zijn gezicht dichter bij kwam.
‘Je ruikt lekker.’ Daarna liep hij weer rondjes.
‘Ik hoorde dat je veel wilde weten, alleen maar vragen stellen. Daar zijn wij niet van gediend.’ Elina keek naar de vloer.
‘KIJK ME AAN ALS IK TEGEN JE PRAAT! Onbeschoft ook nog eens. Nooit geleerd van je moeder dat je iemand moest aankijken als die tegen je sprak?’ Elina zweeg, niet van plan om antwoord te geven. ’
Ook al niet geleerd dat je antwoord moet geven als iemand een vraag stelt? Ik moet je veel leren. De antwoorden komen vanzelf, dat weet ik uit ervaring. Het enige wat je nodig hebt is een beetje geduld.’Elina hoopte dat Athios, Catharina en Talos haar kwamen helpen, maar Elina had zo’n voor gevoel dat dat lang ging duren. Tot die tijd moest zij er voor zorgen dat ze nog bleef leven.
Ze voelde een hand op haar blote rug. Een grote ruwe hand. ‘
Je weet ook dat ik alles met je mag doen? Je bent nu immers van mij. Ik heb je al een tijdje in de gaten gehouden. Ik dacht zo’n mooie vrouw, die moet van mij worden.’ De man lachte. ‘En kijk, het is me nog gelukt ook.’ De man schoof het haar van Elina naar rechts. Haar schouder was nu ook al bloot. Elina probeerde haar haar weer terug te schudden, maar de man had het nog vast. Elina was in shock, ze besefte niet dat het haar overkwam. Ze wilde het niet beseffen. Ze voelde iets nattigs op haar schouder. Niet veel later besefte ze dat het de man was die haar kuste. Hij raakte haar ook al aan, dit ging te ver.
‘Blijf van me af!’ ‘Zo de vrouw kan toch nog praten? Ze denkt zelfs dat ze kan zeggen wat ik niet en wel mag doen.’ Weer kreeg ze een hand tegen haar gezicht.
‘Kijk me nou aan als ik tegen je praat.’ Elina huiverde. Ze besefte goed dat die man alles met haar kon doen, maar zij was niet van plan om het toe te laten. Hoe ze kon ontsnappen wist ze nog niet, maar ze hoopte maar dat het snel goed kwam.