Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden Bericht [Pagina 1 van 1]

1Wat is RPG. Empty Wat is RPG. do dec 30, 2010 11:11 pm

Admin

Admin
Ik ben een Admin
Admin
RPG staat voor Role Play Game, ofwel Role Playing,
Dit betekend dat je in de huid kruipt van de karakter die je maakt, en met hem avondturen beleefd. Dit kan door middel van spelletjes, maar ook door middel van een forum, zoals deze.

RPG Forum.
Een RPG Forum is eigenlijk een Role Play Game, maar dan schrijf je je verhaal.
Al schrijvende beleef je avondturen. Doordat andere spelers ook spelen, en reageren op je verhaal, krijg je een rollenspel.
Je kunt allerlei soorten onderwerpen bedenken waarover je wilt spelen.
En het is vaak heel gezellig.

Hoe werkt een RPG Forum.
Een RPG forum is eigenlijk een grote bibliotheek, waarin berichten staan.
Door het forum op te delen in gebieden, bijvoorbeeld een rivier, een bos, een stad, creeër je plaatsen waar men avonturen kan beleven.
Door plaatjes toe te voegen krijg je een beetje een beeld bij het gebied.
Daarna kun je je fantasie de vrije loop laten.

Vervolgens plaats je een bericht. Hierin beschrijf je wat je aan het doen bent en waar je bent. Je maakt je eigen avontuur.
Nadat je bericht geplaatst is, komt het in het forum te staan, en kan ieder lid (en soms ook gasten) het lezen, en reageren. Ze doen mee aan jouw avontuur.
Zo krijg je een keten van berichten, die samen een verhaal vormen (een verhaal-lijn)

Hoe begin ik een bericht.
Je begint door een verhaal-lijn te verzinnen, hoe denk (of hoop) je dat je verhaal-lijn verloopt.
Je kunt je verhaal-lijn online zetten, en vragen of deelnemers mee willen doen.
Je kunt het ook de vrije loop laten. Je weet echter niet of je verhaal dan uitkomt zoals je had gewild.

Vervolgens wacht je op reacties.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door reactie uit te lokken, zoals ''Uit de bosjes hoorde ik geroffel''
Iemand kan daarop inhaken en meedoen met je verhaal.
Op een gegeven moment krijg je een keten van verhalen, die samen een groot geheel vormen.
(een verhaal-lijn)
Wanneer deze afgelopen is, maak je een mooi einde aan je verhaal-lijn en begint weer aan een nieuw avontuur.

Hoe bouw ik mijn verhaal op.
Het belangrijkste is dat je weet in welke vorm je moet schrijven, bijvoorbeeld de ik-vorm, de hij-vorm etc. En of je in de tegenwoordige tijd, of in de verleden tijd schrijft.
Dit staat vaak aangegeven bij de regels op het destbetreffende forum.
Vaak is het zo dat de RPG worden geschreven in de verleden tijd en in de hij/zij vorm, zoals:
''VJ schreef een bericht op RPG Board. Hij legde uit hoe een RPG werkt en wat je moet doen''

Het is ook erg belangrijk dat je de ruimte en de tijd omschrijft in je verhaal.
Zo krijgen anderen een beeld van je omgeving, en kunnen ze zich makkelijker inleven.
Wanneer iets bijvoorbeeld in de middeleeuwen afspeelt, beschrijf je de middeleeuwse omgeving.
Je gaat niet iets vertellen over de WII, ofzo.
Een voorbeeld is:
''VJ loopt door een oud huis. De houten vloer kraakt onder zijn voeten. Het huis is behangen met een oud, barok-achtige, print, en staat vol met prullaria, zoals plastic bloemen en beeldjes.
De kasten puilen uit van de boeken, en de meeste meubels zijn bedekt onder een wit kleed''

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum: Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum